Tooshe Tooshe .

Tooshe

ويژگي هاي عسل خوب

عسل طبيعي

عسل طبيعي مايعي شيرين و نيمه جامد است كه توسط زنبورعسل و از شهد گل ها توليد مي‌شود.زنبورها، عسل را شهد گياهان و گل‌ها از راه بالااوري ، فعاليت آنزيمي و تبخير آب توليد مي‌كنند.به اين ترتيب كه زنبور شهد را معده خود وارد ميكند سپس در خانه هاي كندو بالا مي آورد و چند بار اين كار را انجام ميدهد و هر بار فعاليت آنزيمي و تبخير آب انجام ميشود تا در نهايت عسل با غلظت دلخواه زنبور توليد شود. زنبورها عسل را در ساختارهايي از جنس موم به نام كندو ذخيره مي‌كنند عسل از كلوني‌هاي زنبورهاي وحشي يا از كندوهاي زنبورهاي اهلي جمع‌آوري مي‌شود، كه به اين كار زنبورداري گفته مي‌شود.

 

شيريني عسل طبيعي از مونوساكاريدها، فروكتوز و گلوكز مي باشد و شيريني نسبي آن در حد ساكارز است. ميزان كالري عسل حدود ۳۲۵ كيلو كالري انرژي در هر ۱۰۰ گرم است. عسل به لحاظ داشتن برخي مواد تخميري در تبادلات غذايي و كمك به هضم غذا بالاترين مرتبه را در ميان غذاها دارد بنابراين براي هضم غذا مفيد است.

 

عسل به علت اسيديته خاص، مقدار بسيار اندك آب و وجود هيدروژن پراكسيد فاسد نمي شود (به سختي فاسد مي‌شود) و از همين روي نگهداري، انتقال و تجارت آن آسان است. قبل از كريستال سازي شربت نيشكر و تهيه شكر، عسل تنها ماده غذايي بود كه جهت شيرين ‌كنندگي توسط بشر استفاده مي‌شد. مصرف عسل براي كودكان زير دو سال به دليل ايجاد سم بوتولينم، خطرناك است.

 

عسل با گذشت زمان خودبخود شكرك مي‌زند كه به آن رس بستن مي گويند و اين يك فرايند طبيعي است كه هيچگونه تأثيري بر روي خواص شيميايي يا كيفيت آن نمي‌گذارد. براي آب كردن اين شكرك مي‌توان از آب گرم استفاده كرد ولي بايد توجه شود كه اگر عسل با دمايي بيش از ۴۰ درجه سلسيوس گرم شود، مواد بيولوژيكي فعال آن از بين خواهد رفت.

 

به دليل اهميت بالاي زنبورعسل در گرده افشاني و افزايش باروري محصولات كشاورزي و ميوه‌ها، سازمان جهاني غذا و كشاورزي يا فائو روز ۲۰ مي هر سال را به عنوان «روز جهاني زنبور» نامگذاري كرده‌است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۴:۵۵ توسط:آقاي شريفي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :