Tooshe Tooshe .

Tooshe

دمنوش ليمو عماني

طرز تهيه دمنوش ليمو عماني و خواص آن

دمنوش ليمو عماني، يكي از نوشيدني هايي است كه داراي طبع سرد و خشك بوده و تركيب آن با گياهاني همچون گل گاوزبان و شويد مي تواند براي تنظيم فشار و كلسترول خون مفيد واقع شود. در اين مقاله با طرز تهيه دمنوش ليمو عماني و خواص آن آشنا خواهيد شد.

درچند سال اخير گرايش به دمنوش‌هاي قديمي زياد شده، اكثر كافي شاپ‌ها بخش زيادي از منو‌هاي خود را به دمنوش‌ها اختصاص داده‌اند و هر روز هم به تعداد افرادي كه ترجيح مي‌دهند به جاي شيك‌هاي مختلف، هات چاكلت و قهوه اسپرسو يك فنجان دمنوش به ليمو بنوشند افزوده مي‌شود.

 

شهر‌هاي مختلف ايران دمنوش‌هاي مخصوص به خود را دارند، به همين دليل اگر براي صرف دمنوش به كافه‌هاي مختلف برويد دمنوش‌هاي متفاوتي را تجربه خواهيد كرد كه شايد اسم آن‌ها را براي اولين بار شنيده باشيد. اغلب دمنوش‌ها حاوي رنگدانه، آنتي ‏اكسيدان‏ و تركيبات ضدسرطان، ضدديابت، ضدفشارخون و ضدبيماري‌هاي قلبي - عروقي هستند، برخي از آن‌ها باعث كاهش خستگي و تمدد اعصاب شده و برخي تقويت ‏كننده معده، روده، كليه و كبد هستند. متاسفانه برخي افراد به صورت روزانه از اين دمنوش‌ها استفاده كرده و گاهي در مصرف آن زياده‌روي مي‌كنند، اما دانستن اين نكته ضروري است كه دمنوش‌ها همچون برخي دارو‌هاي گياهي يا شيميايي عمل كرده و علاوه بر مزاياي سودمند، اثراتي همچون كاهش يا افزايش قند يا فشار خون از خود نشان مي‌دهند كه ممكن است به نفع شما نباشد. در نتيجه دمنوش‌ها بايد به ميزان متعادل و با مشورت پزشك مصرف شوند.

 

برخي دمنوش‌هاي خانگي مي‌توانند در كاهش كلسترول خون موثر واقع شوند. افرادي كه بيماري قلبي دارند يا از مشكلات مربوط به فشار خون رنج مي‌برند بهتر است با نظر پزشك، از اين دمنوش‌هاي خانگي كمك بگيرند. دمنوش‌هايي مانند دم كرده ليمو عماني و شويد مي‌تواند در كاهش و كنترل كلسترول خون نقش زيادي داشته باشد. همچنين از تركيب ليمو عماني با گل‌گاوزبان مي‌توان دمنوشي آرام بخش با رنگ و مزه بهتر تهيه كرد. دم كرده‌ي ليمو عماني با چاي يا گل گاوزبان در كاهش فشار خون موثر است. براي افراد با فشار خون طبيعي نيز مصرف دم‌كرده‌ي آن با عسل يا نبات پيشنهاد مي‌شود. در اين مقاله قصد داريم شما را با طرز تهيه دو نوع دمنوش ليمو عماني و خواص آن آشنا سازيم.

خواص دمنوش ليمو عماني و گل گاوزبان

اين دمنوش آرام بخش است.

براي پايين آوردن فشارخون مفيد است.

براي رفع ناراحتي پروستات بسيار موثر است.

براي كاهش درد‌هاي ابتداي قاعدگي مفيد است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۴:۲۵ توسط:آقاي شريفي موضوع:

گوشت منجمد

 

در حال حاضر مهم ترين و اصلي ترين روش نگهداري گوشت ، "انجماد " مي باشد. انجماد گوشت اجازه مي دهد كه بتوانيم گوشت و فراورده هاي گوشتي  را با بهره گرفتن از روشهاي اصولي انجماد و تداوم برودت مناسب به مدت زيادي نگهداري كنيم. حفظ ميزان برودت لازم و انجماد مطلوب را در مراحل مختلف " توليد در كشتارگاه يا بسته بندي، نگهداري، نقل و انتقال، .... و بالاخره عرضه آن " را زنجيره سرد ناميديم. ياد آور مي شوم كه هر گونه اختلال يا نقصان در مراحل مختف اين زنجيره سرد، باعث بي نتيجه ماندن تلاش ها و سرمايه گذاري ها گرديده و منجر به فساد و خرابي گوشت خواهد شد.

سازمان دامپزشكي كشور و عوامل ذيربط، پيوسته برانجام مطلوب مراحل مختلف اين زنجيره سرد، نظارت و كنترل مستمر دارند؛ تا در هيچ يك از اين مراحل خللي ايجاد نشود و هيچ حلقه اي از اين زنجيره قطع نشده و به اصطلاح پاره و مفقود نگردد. ولي بحث ما به حلقه آخر، يا آنجائي كه اين زنجيره به مصرف كننده فراورده ختم مي شود، رسيد؛ كه در عمل از حيطه نظارتي دستگاه هاي مسئول خارج مي باشد!

شايد بتوان آنرا معادل تمامي كارهاي انجام شده در مراحل مختلف تامين گوشت منجمد دانست! راه حل و مقابله با اين نقصان پيش آمده، به تنهائي از عهده سازمان دامپزشكي و يا هر ارگان مسئول ديگري خارج است؛ و لازم است كه تمامي ارگانهاي مسئول، اعم از اجرائي، ترويجي، نهاده هاي آموزشي و رسانه هاي جمعي و ...... با احساس مسئوليت خطير، اقدامي جدي براي رفع مشكل مبذول دارند.

در اين راستا، علاوه بر پيشنهاداتي كه براي مسئولين امر وجود دارد بر خود لازم ديدم كه نكاتي ضروري و عملي را به اطلاع دوستان عزيز، به عنوان مصرف كنندگان گوشت منجمد، برسانم؛ به اميد آنكه قدمي هر چند كوچك و در جهت تنوير افكاربرداشته شود. لذا توصيه مي شود كه :

1-گوشت منجمد را از فروشگاه هاي معتبر و مجهز به فريزرهاي مناسب و تحت نظارت سازمان دامپزشكي كشور و عوامل مسئول خريداري نمائيد.

2- در خريد گوشت منجمد به دماي نگهداري گوشت دقت نمائيد؛ كه در شرايط مطلوب بالاتر از (18-) درجه سانتي گراد نباشد. دماي بالاتر از (12-) به هيچ وجه قابل قبول نمي باشد.

3-در خريد گوشت، به مهر و برچسب هاي روي بسته هاي گوشت و تأييديه سازمان دامپزشكي كشور توجه نمائيد.

4-در خريد گوشت منجمد، به تاريخ توليد و تاريخ انقضاء مصرف گوشت توجه نمائيد كه تاريخ مصرف آن هنوز معتبر باشد.

5-هر چند كه تاريخ مصرف گوشت، تا آخرين روز درج شده بر روي بسته ها اعتبار دارد؛ ولي معمولا" تاريخ هاي انقضاء درج شده، براي شرايط كاملا" مطلوب نگهداري محاسبه ميگردد. هر گونه نقصان در طول زنجيره سرد، ممكن است باعث كاهش طول مدت نگهداري گوشت گردد. لذا:

6-حتي الامكان سعي نمائيد كه از تاريخ توليد گوشت مدت زيادي نگذشته ، و مدت زمان زياد تري از اعتبار تاريخ مصرف آن باقي مانده باشد.

7- در انتخاب بسته ها دقت نمائيد كه روكش نايلوني يا سلفون آن سالم باشد و كاملا" به جداره گوشت چسبيده و فاقد هر گونه فضاي خالي باشد.

8- بسته هاي گوشت منجمد فاقد هرگونه خونابه و كريستال هاي يخ باشد. كريستال هاي بزرگ يخي، نشانه شرايط نا مناسب انجماد مي باشند.

9- حتي الامكان قطعاتي را انتخاب كنيد كه متناسب با مصرف يك وعده يا روزانه باشد، تا مجبور به نگهداري گوشت خارج شده از حالت انجماد براي مصارف بعدي نباشيد.

10- براي جلو گيري از به هم خوردن زنجيره سرد، درمسير فروشگاه اينترنتي تا منزل يا محل مصرف، درخريد گوشت منجمد، نزديك ترين فروشگاه هاي مناسب را انتخاب كنيد.

11-براي انتقال گوشت منجمد به محل مصرف يا منزل، اگر استفاده از فريزر هاي سيار مقدور نباشد، از كلمن هاي مناسب استفاده نمائيد و بلا فاصله بعد از رسيدن به منزل، بسته هاي گوشت منجمد را به فريزر منتقل كنيد .

12-لازم است كه دماي فريزرهاي خانگي را كنترل نمائيد كه در شرايط مطلوب سرد تر از 18- باشد، ولي در دماي بالاتر از 12- بسته هاي گوشت به مدت زيادي قابل نگهداري نخواهند بود.

13- در هنگام مصرف و براي خروج از انجماد، بسته هاي گوشت را در قسمت يخچال (دماي4+ درجه سانتي گراد) قرار دهيد تا گوشت به تدريج از انجماد خارج شود.

14- براي خروج گوشت منجمد از حالت انجماد، به هيچ عنوان بسته هاي گوشت را در دماي اطاق يا نزديك بخاري و محيط گرم قرار ندهيد.

15- اگر عجله اي در مصرف و پخت گوشت منجمد داشتيد، و قبلا" پيش بيني نكرده ايد وبسته گوشت را در زمان لازم براي خروج از انجماد در دماي يخچال(4+) قرار نداده ايد، مي توانيد قطعات گوشت منجمد را جهت پخت، در ظرف پخت قرار داده و بپزيد. گوشت پخته را مي توانيد به قطعات كوچك تر تقسيم كنيد.

16- در نگهداري گوشت منجمد يا براي تقسيم گوشت به اندازه هاي كوچك تر، هر گز كاري نكنيد كه انجماد گوشت شل شود تا دوباره در فريزر قرار داده شود.

 

17- براي تقسيم كردن گوشت منجمد به قطعات كوچك تر، اگر دسترسي به امكانات مناسب تر نداريد، مي توانيد از وسايل برنده اي مثل ارّه آهني يا كارد و چكش و امثال آن استفاده كنيد.

18-اگر مجبور شديد گوشت را در حالت منجمد به قطعات كوچك تر تقسيم كنيد، براي نگهداري، هر قطعه را مجددا" در پوشش نايلوني يا سلفون قرار داده و سريعا" به فريزر منتقل كنيد.

19-هر اقدام اضافي كه بر روي گوشت انجام مي شود، بخصوص با توجه به امكانات در دسترس خانگي، مقداري از عمر نگهداري گوشت را كم مي كند؛ لذا توصيه مي گردد مصرف بموقع گوشت مد نظر قرار گيرد.

تأكيد بر چند تذكر مهم:

الف - گوشتي كه از انجماد خارج شده است، بسيار زودتر از گوشت معمولي فاسد مي شود؛ بنابراين سريعا" بايد مصرف شود.

ب - هرگز گوشتي را كه از انجماد خارج شده است براي نگهداري بيشتر مجددا" منجمد نكنيد. چون علاوه بر اينكه خيلي زودتر فاسد مي شود؛ بلكه چنين گوشتي فاقد ارزش لازم غذائي خواهد بود.

ج - اگر گوشت منجمد را چرخ نمائيد، به سرعت خراب شده و ارزش غذائي خود را از دست مي دهد. لذا اگر چنين گوشت چرخ كرده اي قابليت مصرف داشته باشد، بايستي سريعا" مصرف گردد.

د - انجماد گوشت بايد با حد اكثر سرعت ممكن صورت گيرد؛ كه در سردخانه هاي مجهز مقدور مي باشد. و خروج از انجماد بايستي به كندي صورت گيرد؛ كه در يخچال هاي خانگي امكان پذير مي باشد.

در خاتمه ياد آوري مي شود كه: بسته بندي و انجماد گوشت در كارخانجات مجهز و پيشرفته ، تحت نظارت متخصصين امر و با رعايت كليّه موازين فني و بهداشتي صورت ميگيرد تا به دست ما (مصرف كنندگان) برسد. و به جرأت مي توان گفت از مطمئن ترين گوشت هائي است كه در بازار عرضه مي گردد. اگر مسائل و مشكلات تأثير گذار بر آن كاسته شود، در عمل بهترين و اقتصادي ترين و سالم ترين روش تهيه و توزيع و نگهداري گوشت در سراسر جهان مي باشد. در كشور ما نيز بهترين گزينه براي تأمين نياز پروتئين هموطنان عزيز در اقصا نقاط بوده است كه تحت نظارت سازمان دامپزشكي و در طول ساليان متمادي در جهت مطلوب تر شدن ، با استفاده ازامكانات پيشرفته و توان علمي مديران متخصص و تلاش مستمر عوامل اجرائي انجام مي گيرد. 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۴:۲۰ توسط:آقاي شريفي موضوع:

خوراك ميگو

خوراك ميگو از انواع غذاهاي دريايي خوشمزه و لذيذ است و شما مي توانيد اين خوراك خوشمزه را در برنامه غذايي هفتگي خود قرار دهيد, در ادامه اين مطلب طرز تهيه خوراك ميگو لذيذ و خوشمزه را آموزش مي دهيم. 

خوراك ميگو سرشار از كلسيم و پروتئين و يد مي باشد و اين غذاي دريايي از انواع غذاهاي خوش طعم و لذيذ است و شما مي توانيد آن را به همراه سبزيجات مختلف در منزل به راحتي يپزيد. در طرز تهيه خوراك ميگو در اين آموزش از بادمجان و پياز و هويج و فلفل دلمه اي و قارچ و ميگو و كنسرو ذرت و آب ليمو و ادويه استفاده كرده ايم كه اين سبزيجات خوشمزه طعم متفاوت و بي نظيري را به خوراك ميگو مي دهند. 

با ميگو مي توانيد غذاهاي مختلف و متنوعي را بپزيد. خوراك ميگو و قليه ميگو و ميگو پفكي از انواع غذاهاي خوشمزه هستند كه با توجه به خواص بيشمار ميگو بهتر است اين نوع غذا ها را در منزل بپزيد.در مرحله اول دستور پخت خوراك ميگو ابتدا پياز را به صورت نگيني خرد كنيد و در مقداري روغن تفت دهيد تا پياز طلايي رنگ شوند. 

سپس بادمجان نگيني خرد شده را به پياز اضافه نماييد و بادمجان را مقداري تفت دهيد. 

هويج را با دنده درشت به خوبي رنده كنيد و هويج رنده شده را به مخلوط مواد اضافه كنيد و همه مواد را به خوبي تفت دهيد سپس فلفل دلمه اي به صورت نگيني خرد شده را به سبزيجات اضافه كنيد و تفت دهيد. 

ميگو را به همراه قارچ ورقه شده به مخلوط سبزيجات اضافه كنيد و حرارت گاز را مقداري زيادي كنيد و مواد را به خوبي با يكديگر مخلوط كنيد و اجازه دهيد تا قارچ و ميگو به مدت ۴ دقيقه به خوبي پخته شوند. 

توجه داشته باشيد كه اگر حرارت گاز كم باشد قارچ و ميگو پخته نمي شوند و فقط آب مي اندازند. در مرحله بعدي طرز تهيه خوراك ميگو بعد از اينكه قارچ و ميگو پخته شدند كنسرو ذرت را به همراه سير رنده شده و فلفل سياه و نمك به خوراك ميگو اضافه كنيد. 

زير شعله گاز را خاموش كنيد و آب يك عدد ليموي تازه را روي خوراك بريزيد و براي سرو خوراك ميگو را در ظرف مناسبي بكشيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۴:۴۱ توسط:آقاي شريفي موضوع:

ارزش غذايي ترشيجات

ارزش غذايي ترشيجات

در نگاه اول ممكن است شما تصور نكنيد كه هر نوع مواد غذايي كه در سركه مخلوط شده حاوي مقدار زيادي مواد مغذي باشد، اما كاملا خلاف اين است.فوايد ترشي بسيار است. هر موادي كه براي تهيه ترشي استفاده شده است، حاوي تقريبا همان محتواي تغذيه اي است كه قبل از تهيه ترشي بوده است. آنها غني از تركيبات آنتي اكسيدان ها، پروبيوتيك ها، ويتامين هاو مواد معدني مي باشند و قرن هاست كه  به عنوان بخشي از رژيم غذايي كه “سالم”  است ثبت شده اند. هنگامي كه سبزيجات تبديل به ترشي مي شود، هنوز حاوي تمام مواد مغذي است كه پيش از آن بوده است، زيرا هيچ چيز جوشيده شده يا پخته نشده است. اما با توجه به نوع ترشي كه مي خوريد، از مزاياي سبزيجات آن  هنوز بهره مي بريد، زيرا مواد آن خام مي باشد. امروزه به طور طبيعي به غذاهاي تخمير شده طبيعي با سركه ( ترشي ها) از سوي كارشناسان تغذيه توجه زيادي مي شود،  زيرا ممكن است باعث تقويت ميكروبيوم روده شما شوند – باكتري ها و ميكروارگانيسم هايي كه در دستگاه گوارش شما زندگي مي كنند. _ مواد غذايي در سركه  با استفاده از يك فرآيند سالم حفظ مي شوند كه نه تنها باعث افزايش طول عمر مواد غذايي مي شود بلكه باعث حفظ ارزش غذايي آن نيز مي شود. 

 

ارزش ها ي غذايي و حفظ سلامتي

 

 

  • فوايد ترشي: هويج

 

هويج سرشار از كاروتنوئيد ها است، طي نتايج چندين بررسي، رژيم هاي سرشار از كارتنوئيدها، با كاهش خطر بيماري هاي قلبي ارتباط مستقيم دارند. هويج همچنين براي درمان فشار خون بالا، كلسترول بالا ، كبد و مشكلات پوستي و چين و چروك نيز مفيد مي باشد. 

 

 

  • فوايد ترشي:كلم

 

كلم غني از مواد معدني، به خصوص پتاسيم و ويتامين A، B6 و C  است. آن به عنوان يك ماده مقوي  و براي كمك به هضم مورد استفاده قرار مي گيرد .

 

 

  • فوايد ترشي:خيار

 

ميوه خيار مقوي براي تحريك معده جهت هضم مي باشد حاوي اوره، پپتيداز، پروتئاز و ويتامين A، B و C مي باشد خيار مي تواند براي درمان مشكلات پوستي، تورم و چين و چروك استفاده شود.  خيار  به عنوان خنك كننده و آبرسان نام برده مي شود.

 

 

  • فوايد ترشي:بادمجان

 

بخش زيادي از آن حاوي پتاسيم و فسفات مي باشد . جهت درمان براي روماتيسم، بيماري هاي قلبي عروقي، چاقي، كلسترول بالا و يبوست استفاده مي شود. همچنين كمك كننده به هضم، آبرسان، تسكين دهنده و آرام بخش است، كاهش زخم معده و به عنوان يك محرك خوب براي كبد و روده مي باشد.

 

 

  • فوايد ترشي:سير

 

سير ممكن است به درمان بسياري از بيماري ها كمك كرده باشد، زيرا آنتي بيوتيك قوي است، علاوه  بر اين تحقيقات اخير نشان داده است كه سير حاوي ويتامين A، B1، B2 و C است.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۰۵:۲۳ توسط:آقاي شريفي موضوع:

خواص و مواد موجود در عسل

خواص و مواد موجود در عسل

همانطور كه مي دانيد عسل طبيعي از قديمي ترين و نخستين شيرين كننده هايي است كه انسان استفاده كرده است و شامل قندهايي چون گلوكز، فروكتوز، مواد معدني همچون منيزيم، پتاسيم، كلسيم، كلريدسديم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اينكه ويتامين هايي همچون B1 ، B2 ، B6 ، B3 ، B5 و C نيز براساس كيفيت و نوع عسل به نسبت هاي متفاوت در آن ديده مي شود.

 

علاوه بر موارد ذكر شده در حد كمي مس، يد و روي نيز در عسل وجود دارد. به همين جهت در حال حاضر زنبورهاي عسل يكي از بخش هاي اساسي و اصلي اقتصاد كشاورزي سالم به حساب مي آيند. از خواص عسل خاصيت ميكروب كشي آن است. عسل يك ضدعفوني كننده طبيعي است. تحقيقات انجام شده در سال هاي اخير نشان مي دهد كه گذاشتن آن بر روي زخم ها مانع عفونت مي شود. از آنجايي كه عسل حاوي مواد آنتي باكتريايي است مي تواند بخوبي باعث بهبود زخم ها شود.

 

زنبور عسل پيش از رسيدن به كندو در بين راه مقداري از آب شهد را جذب مي‌كند و چون شهد گل‌ها حاوي “50” تا “80” درصد آب است،‌ با اين عمل ميزان رطوبت عسل را به حدود 17 تا حداكثر25 درصد مي‌رساند، يعني حدودا از هر سه گرم شهدي كه زنبور عسل به كندو مي‌آورد، يك گرم عسل به دست مي‌آيد. البته عسل مناطق شمالي كشور به علت بالا بودن رطوبت هوا از آب بيشتري برخوردار است و لذا آبكي مي‌باشد، ولي عسل مناطق كوهستاني از آب كمتري برخوردار مي‌باشد.

 

زنبور عسل نوعي از آنزيم دياستاز به نام انورتاز را نيز به شهد اضافه مي‌كند كه اين آنزيم به همراه مواد قندي و نشاسته‌اي كه چهار پنجم وزن عسل را تشكيل مي‌دهند، عامل اصلي متبلور شدن يا شكرك ‌زدن عسل به شمار مي‌روند. لذا اين باور كه عسل غيرطبيعي شكرك مي‌زند صحيح نيست، بلكه دليل متبلور شدن و رسوب دادن عسل طبيعي وجود دياستاز و همچنين

 

كربوهيدرات ها مي‌باشد. دياستاز، ‌ذرات خيلي ريز عسل را به خود جذب كرده و باعث ته‌نشين شدن آن مي‌شود. مقدار گلوكز عسل هر چه بيشتر باشد، زودتر متبلور و ته‌نشين مي‌شود. اين خاصيت فقط در عسل‌هاي طبيعي و غيرتقلبي ديده مي‌شود، زيرا تنها عسل‌هاي طبيعي حاوي دياستاز هستند. مدت زمان شكرك زدن يا متبلور شدن عسل بسته به نوع گل متفاوت است و حتي در مورد عسل اقاقيا به چهار سال هم مي‌رسد. در كشورهاي اروپايي عسل سفت شده و متبلور شده را بيشتر مي‌پسندند.

 

تشخيص عسل طبيعي و غيرطبيعي از طريق مزه كردن غيرممكن است. براي مصرف كننده يك را ه بيشتر وجود ندارد و آن هم استفاده از ابزارهايي است كه بدن در اختيارش گذاشته است. با چشمانش شكل ظاهري عسل را ارزيابي مي‌كند، با بيني‌اش آن را بو مي‌كند و با زبانش آن را مزه مي‌كند.در فروشگاه اينترنتي ميتوان بهترين عسل ها را جستجو كرد.

 

اگر مجموعه خصوصيات باب طبعش بود و اگر عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، آن عسل واقعي است و ارزش آن را دارد كه بهايش را در حد معقول بپردازد. لازم به ذكر است مزه، عطر، طعم، رنگ و بوي عسل فقط مربوط به گل هر منطقه مي‌باشد و به نژاد زنبور عسل بستگي ندارد. نوع نژاد فقط در پركاري و كم‌كاري تاثير دارد.»

 

همان طور كه قبلا اشاره شد چهار پنجم وزن عسل را كربوهيدرات‌ها تشكيل مي‌دهند و بقيه آن عبارت است از: پروتئين، املاح معدني، عناصر معطر، آنزيم‌ها، ويتامين‌ها، گرده گل و آب. هر 100 گرم عسل 330 كيلوكالري انرژي توليد مي‌كند. لذا عسل، غذايي مقوي و انرژي‌زاست و به كمك دياستازهايش چربي‌هاي اطراف قلب را آب مي‌كند. به همين دليل مصرف آن به سالخوردگان و بيماران قلبي توصيه مي‌شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۵:۲۵ توسط:آقاي شريفي موضوع:

روش تشخيص برنج يك‌دست و برنج مخلوط

چين اول معطرتر است يا دوم؟

بعضي از كشاورزان پس از برداشت اول و چيدن ساقه برنج، با آبياري مجدد يا استفاده از آب باران (ديم)، از همان كشت اول محصول دومي را به دست مي‌آورند كه به آن چين دوم مي‌گويند. بسته به نوع كاري كه كشاورزان براي  كاشت و برداشت اين برنج مي‌كنند كيفيت چين دوم متفاوت است. در صورت ديمي بودن آن كيفيتش هم كمتر خواهد بود ولي با آبياري و كوددهي مناسب، اين برنج معطر است و طعم خوبي پيدا مي‌كند كه البته به پاي كشت دوم نمي‌رسد. به برنج چين دوم، در زبان‌هاي محلي، دونوج،‌ راتون و جگل مي‌گويند.

 

روش تشخيص برنج يك‌دست و برنج مخلوط

نكته مهم هنگام خريد برنج حتي از نوع مرغوبش اين است كه محصول از يك نوع باشد و به اصطلاح قاطي نداشته باشد. اگر برنج قاطي داشته باشد، پخت آن هم سخت مي‌شود و تا خانم‌هاي خانه‌دار روش پخت آن به دستشان بيايد، برنج به ته كيسه رسيده است!

 

براي تشخيص برنج خوب و اصيل كافي است مقداري از آن را كف دست بگيريد و با دقت برنج‌ها را ببينيد كه يك اندازه و يك رنگ باشند. اگر جنس برنج باريك و استخواني است، همه دانه‌ها بايد اين جوري باشند.

 

گر برنج كهنه مي‌خريد همه آن‌ها به يك اندازه تيره باشند. اگر دانه سالم مي‌خريد ببينيد برنج شكسته و خردشده و پوك وجود نداشته باشد. حالا كه برنج را مي‌بينيد توجه كنيد كه كپك نزده باشد و آفت نداشته باشد. همچنين همان آزمايش دستي سنجش عطر و بو اين جا هم به كار مي‌آيد. برنج مخلوط عطر كمتر و متفاوت‌تري دارد.

 

حيف برنج مرغوب است كه آبكش شود

دمپخت بهتر است يا آبكش؟ مسئله اين است! برنج غير از نشاسته، پروتئين و چربي، ويتامين هم دارد؛ بويژه ويتامين‌هاي مهم گروه ب مثل ويتامين بِ‌يك. وقتي برنج آبكش مي‌شود اين ويتامين‌ها كه محلول در آب هستند بيشتر از دست مي‌روند. بنابراين ارزش غذايي برنج كته بيشتر از آبكش آن است. برخلاف تصور افراد،‌ با آبكش كردن مقدار نشاسته برنج كم نمي‌شود؛ چون خود دانه برنج حاوي نشاسته است و تا برنج مي‌بينيد نشاسته هم وجود دارد اما چون طبع برنج سرد است هميشه بهتر است در كنار ان از مصرف زعفران غافل نشويد.

 

پس اگر اضافه وزن داريد،‌ مصرف آن را كم كنيد مخصوصاً ته‌ديگ برنج را كه پرچرب و پركالري است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۱:۲۶ توسط:آقاي شريفي موضوع:

روش تشخيص برنج يك‌دست و برنج مخلوط

چين اول معطرتر است يا دوم؟

بعضي از كشاورزان پس از برداشت اول و چيدن ساقه برنج، با آبياري مجدد يا استفاده از آب باران (ديم)، از همان كشت اول محصول دومي را به دست مي‌آورند كه به آن چين دوم مي‌گويند. بسته به نوع كاري كه كشاورزان براي  كاشت و برداشت اين برنج مي‌كنند كيفيت چين دوم متفاوت است. در صورت ديمي بودن آن كيفيتش هم كمتر خواهد بود ولي با آبياري و كوددهي مناسب، اين برنج معطر است و طعم خوبي پيدا مي‌كند كه البته به پاي كشت دوم نمي‌رسد. به برنج چين دوم، در زبان‌هاي محلي، دونوج،‌ راتون و جگل مي‌گويند.

 

روش تشخيص برنج يك‌دست و برنج مخلوط

نكته مهم هنگام خريد برنج حتي از نوع مرغوبش اين است كه محصول از يك نوع باشد و به اصطلاح قاطي نداشته باشد. اگر برنج قاطي داشته باشد، پخت آن هم سخت مي‌شود و تا خانم‌هاي خانه‌دار روش پخت آن به دستشان بيايد، برنج به ته كيسه رسيده است!

 

براي تشخيص برنج خوب و اصيل كافي است مقداري از آن را كف دست بگيريد و با دقت برنج‌ها را ببينيد كه يك اندازه و يك رنگ باشند. اگر جنس برنج باريك و استخواني است، همه دانه‌ها بايد اين جوري باشند.

 

گر برنج كهنه مي‌خريد همه آن‌ها به يك اندازه تيره باشند. اگر دانه سالم مي‌خريد ببينيد برنج شكسته و خردشده و پوك وجود نداشته باشد. حالا كه برنج را مي‌بينيد توجه كنيد كه كپك نزده باشد و آفت نداشته باشد. همچنين همان آزمايش دستي سنجش عطر و بو اين جا هم به كار مي‌آيد. برنج مخلوط عطر كمتر و متفاوت‌تري دارد.

 

حيف برنج مرغوب است كه آبكش شود

دمپخت بهتر است يا آبكش؟ مسئله اين است! برنج غير از نشاسته، پروتئين و چربي، ويتامين هم دارد؛ بويژه ويتامين‌هاي مهم گروه ب مثل ويتامين بِ‌يك. وقتي برنج آبكش مي‌شود اين ويتامين‌ها كه محلول در آب هستند بيشتر از دست مي‌روند. بنابراين ارزش غذايي برنج كته بيشتر از آبكش آن است. برخلاف تصور افراد،‌ با آبكش كردن مقدار نشاسته برنج كم نمي‌شود؛ چون خود دانه برنج حاوي نشاسته است و تا برنج مي‌بينيد نشاسته هم وجود دارد اما چون طبع برنج سرد است هميشه بهتر است در كنار ان از مصرف زعفران غافل نشويد.

 

پس اگر اضافه وزن داريد،‌ مصرف آن را كم كنيد مخصوصاً ته‌ديگ برنج را كه پرچرب و پركالري است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۱:۱۳ توسط:آقاي شريفي موضوع:

ارزش تغذيه‌اي پسته

ارزش تغذيه‌اي پسته

 

پسته حاوي مواد مغذي مانند كربوهيدرات‌ها، پروتئين و اسيدهاي آمينه، چربي‌ها و فيبرهاي رژيمي است. آن‌ها غني از مواد معدني مانند فسفر، پتاسيم، كلسيم، آهن، منيزيم، منگنز، روي، مس، سديم و سلنيوم هستند. آن‌ها همچنين ويتامين‌هاي ضروري مانند ويتامين A، ويتامين K، ويتامين C، ويتامين E، ويتامين B6، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، فولات، پانتوتنيك اسيد، كولين و بتايين را به شما ارائه مي‌دهند.

 

طبق نظر توماس و گبهارت (۲۰۰۶)، پسته حاوي داراي مقدار كمي كالري (فقط ۱۶۰ كالري در هر اونس) در مقايسه با ساير آجيل و ميوه‌هاي خشك مانند آجيل، گردو، بادام، پانك، فندق، آجيل برزيل و شاه‌بلوط است. پسته حاوي مقادير بالايي از پروتئين در مقايسه با ساير آجيل‌ها مانند بادام، قهوه‌اي، فندق، ماكاداميا (فندق استراليايي)، پيكن و گردو است. مقدار پروتئين موجود در پسته ۶ گرم در هر اونس است كه بالاترين مقدار نسبت به ساير آجيل‌ها است.

 

محتواي چربي در پسته هم پايين‌تر از ساير آجيل‌ها است. آمار جمع‌آوري‌شده توسط Thomas و Gebhardt (2006) نشان مي‌دهد كه محتواي چربي پسته ۱۳ گرم در هر اونس مصرفي از اين ماده غذايي است. آن‌ها همچنين منبع خوبي از اسيدهاي چرب تك غيراشباع مانند اسيد اولئيك و آنتي‌اكسيدان‌ها هستند. استفاده از آن‌ها به‌طور منظم به كاهش چربي ليپوپروتئين (LDL كلسترول) كمك مي‌كند كه همچنين به‌عنوان كلسترول بد شناخته مي‌شود و همچون منجر به افزايش مقدار ليپوپروتئين با چگالي بالا (كلسترول HDL) كه معمولاً به‌عنوان كلسترول خوب شناخته مي‌شود، خواهد شد. همه اين مواد مغذي پسته را براي سلامتي انسان مناسب مي‌سازد.

 

مزاياي بهداشتي پسته

مزاياي مصرف پسته براي سلامت عبارت‌اند از:

سلامت قلب

يكي از بزرگ‌ترين مزاياي سلامت پسته اين است كه آن‌ها آجيلي قلب دوست هستند. تحقيقات نشان مي‌دهد كه مصرف منظم پسته مي‌تواند باعث كاهش سطح LDL كلسترول بد در بدن شود. آنتي‌اكسيدان‌ها، فيتوسترول ها و اسيدهاي چرب اشباع‌نشده (هر دو اسيد چرب اشباع‌نشده و غيراشباع) براي تقويت سلامت قلب مفيد هستند.

 

مديريت وزن

مصرف اين ماده غذايي همچنين اولين انتخاب افرادي است كه رژيم غذايي دارند. شواهد نشان مي‌دهد كه پسته، با كالري كم، پروتئين بالا، چربي اشباع كم و چربي‌هاي اشباع‌نشده، يك گزينه مناسب براي مديريت وزن ايده آل است.

 

خواص پسته

 

پيشگيري از بيماري Macular يا AMD

اين ماده حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي كاروتنوئيدي مانند لوتين و زاكسنتين است. بر اساس تحقيقاتي كه توسط چن سيو و Blumberg JB از دانشگاه تافتز بوستون، ايالات‌متحده آمريكا انجام‌شده است، اين آنتي‌اكسيدان‌ها در كاهش خطر ابتلا به بيماري ماكولار مرتبط با سن در سالمندان كمك مي‌كند.

 

مراقبت از پوست

پسته همچنين در از بين بردن خشكي پوست كمك مي‌كند. چربي اشباع در اين زمينه نقش مهمي ايفا مي‌كند. چربي همچنين به‌عنوان يك حامل خوب يا اسانس عمل مي‌كند، زيرا از اين ماده به‌عنوان يك ماده در درمان‌هاي سنتي مانند آروماتراپي و ماساژ سنتي استفاده مي‌شود.

 

كمك در هضم

يكي ديگر از مزاياي بهداشتي پسته، اين است كه منبع خوبي از فيبر رژيمي است كه به هضم غذا كمك مي‌كند. مصرف حدود ۱ اونس يا ۳۰ گرم پسته حاوي حدود ۳ گرم فيبر رژيمي است كه براي اين منظور كه دستگاه گوارش شما را به‌صورت مطلوب كار كند، كافي است.

 

خصوصيات Aphrodisiac

بر اساس تحقيقات انجام‌شده توسط آلدمير و همكاران (۲۰۱۱)، مصرف اين ماده غذايي به‌شدت بر قدرت جنسي در مردان تأثير مي‌گذارد. مطالعات نشان داده است كه افرادي كه روزانه حدود ۱۰۰ گرم اين آجيل را به مدت سه هفته مصرف كردند، عملكرد نعوظشان حدود ۵۰ درصد افزايش يافت. اين نتايج توسط اسكن اولتراسوند جريان خون در آلت تناسلي تأييد شد.

 

خواص آنتي‌اكسيداني

حتي پوسته‌هاي اين ماده غذايي حاوي مقادير قابل‌توجه آنتي‌اكسيدان‌ها هستند. محققان دانشگاه تربيت مدرس در تهران موفق به شناسايي و استخراج اين آنتي‌اكسيدان‌ها شدند تا به ساير مواد غذايي اضافه شوند. آنتي‌اكسيدان‌ها راديكال‌هاي آزاد را كه پس از متابوليسم سلولي در بدن تشكيل مي‌شود و مي‌توانند مشكلاتي مانند سرطان و بيماري‌هاي قلبي را ايجاد كنند را خنثي مي‌كنند.

 

كنترل ديابت

يكي از مزاياي مصرف اين ماده غذايي است كه آن‌ها در كنترل ديابت نقش دارند. در افراد مبتلا به ديابت، قندها پيوند نامناسبي را با پروتئين‌ها را ايجاد مي‌كنند و آن‌ها را غيرقابل استفاده مي‌كند. اين فرآيند به‌عنوان گليكاسيون شناخته مي‌شود. آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در آن‌ها به كاهش روند گليكاسيون كمك مي‌كنند و بنابراين در كنترل ديابت كمك مي‌كنند.

 

مزاياي مصرف پسته

 

جذب آهن

پسته داراي مقادير زيادي از مس است كه در جذب بيشتر آهن به بدن از منابع غذايي كمك مي‌كند. اين امر مي‌تواند به مقابله با مشكلاتي مانند كم‌خوني كمك كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۳۷:۰۵ توسط:آقاي شريفي موضوع:

چگونه مثل حرفه‌اي‌ها برنج بخريم؟

 چگونه مثل حرفه‌اي‌ها برنج بخريم؟

اين روزها تشخيص برنج خوب سخت است! به دليل وجود برنج پلاستيكي، قبل از كيفيت برنج، كشف اصالت آن مهم‌تر است. وقتي براي خريد به فروشگاه‌ اينترنتي يا حقيقي سري مي‌زنيد با گروهي از نشان‌ها و برندهاي متنوع تجاري مواجه مي‌شويد. آن موقع است كه از خودتان مي‌پرسيد كدام برنج را بخرم؟

 

شايد اولين قدم براي انتخاب، تجربه‌اي است كه از خريد قبلي داشته‌ايد و الان دنبال برنجي هستيد كه خوب قد بكشد، دون باشد و به هم نچسبد و البته عطر و بويي هم به راه بيندازد كه نگو و نپرس! نكته ديگر محاسبه دخل و خرج ماه يا سال است كه در خريد و نه تشخيص برنج خوب و باكيفيت بسيار مؤثر است!

 

برنج ايراني يا خارجي؟

روشن و مبرهن است كه برنج ايراني باكيفيت و ممتاز است اما قيمت برنج خارجي به مراتب ارزان‌تر است و به همين دليل بعضي‌ها برنج هندي و پاكستاني مي‌خرند كه حتي نوع كم‌كيفيت آن خوب قد مي‌كشد و دون مي‌شود و هر كدبانوي تازه‌كاري هم از عهده پخت آن بر مي‌آيد!

 

اما بيشتر اين نوع برنج‌هاي هندي و پاكستاني كه در بازار موجود است، از نوع برنج خوب و مرغوب نيست و طعم و مزه خوبي ندارد و البته گاهي هم گفته مي‌شود در مزارع آلوده كشت شده‌اند و… . اگر برنج غذاي روزانه و پايه خانواده نباشد ماكاروني بهتر از بعضي از اين برنج‌هاي خارجي است!


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۰۷:۵۲ توسط:آقاي شريفي موضوع:

پسته شور زعفراني گلستان

پسته شور زعفراني گلستان

پسته پاي ثابت آجيل ايراني است كه بدون آن آجيل حتما چيزي كم دارد. پسته‌ي «گلستان» با بسته‌بندي زيبا و مناسب هديه‌دادن، به‌راحتي در دسترس شماست. پسته‌ي شور «گلستان» منبعي سرشار از آهن و پتاسيم است. معمولا پسته را به افرادي كه از كم‌خوني شكايت دارند، پيشنهاد مي‌كنند. پسته هم به صورت تازه و هم به صورت خشك‌شده قابل‌استفاده است و گاهي آن را با آب و نمك طعم‌دار مي‌كنند. پسته‌ي ايران انواع مختلفي دارد كه فندقي، كله‌قوچي، اكبري و احمدآقايي اصلي‌ترين آن‌ها محسوب مي‌شوند. شهرستان رفسنجان و استان كرمان مراكز توليد پسته در ايران هستند و اين عضو بي‌رقيب آجيل ايراني را در اختيار مردم قرار مي‌دهند. آجيل و خشكبار همواره جزو محبوب‌ترين خوراكي‌ها بوده‌اند كه در جشن‌ها و اعياد پرمصرف‌اند. اين خوراكي‌ها سرشار از مواد مفيد براي بدن هستند؛ حتي روغن آن‌ها هم براي پوست و مو مفيد است. آجيل در اعياد و مناسبت‌هاي ايراني جايگاه ويژه‌اي دارد؛ اما غير از اين مي‌تواند ميان‌وعده‌اي كامل براي بچه‌ها در مدرسه يا براي بزرگ‌ترها هنگام كار باشد. با «بسته‌ي كيلويي پسته‌ي گلستان» پسته‌هاي باكيفيت و بهداشتي خواهيد داشت كه تا مدت‌ها تمام نمي‌شود و براي پذيرايي از جمعيتي زياد مناسب است

مصرف پسته براي پوست مفيد است چون سرشار از ويتامين E است، زيرا ويتامين E پوست را از آسيب اشعه ماوراي بنفش محافظت مي‌كند. پسته يكي از مغزهايي است كه بيشترين مقدار فيبر را در خود دارد و مي‌تواند علاوه بر بهبود هضم غذا به كاهش ميزان كلسترول و قند خون كمك كند.

پسته خام به عنوان يك منبع آهن براي جلوگيري از كم‌خوني مفيد است خوردن پسته نيروي جنسي و ذهن را تقويت مي‌كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۴۴:۱۵ توسط:آقاي شريفي موضوع: