Tooshe Tooshe .

Tooshe

ويژگي برنج پرديس ايراني

برنج مجلسي معطر سورت شده

براي تهيه غذاهاي ايراني اصلي ترين ماده مورد نياز برنج مي باشد. خصوصا خورشت هاي ايراني همانند قورمه سبزي را بايد همراه با برنج ايراني سرو كرد. برنج سورت شده پرديس داراي كيفيت پخت عالي و عطري بي‌نظير مي باشد  كه در وزن ۱۰ كيلوگرم به بازارعرضه شده است.

 

برنج منبع عالي از ويتامين ها، مواد معدني مانند نياسين، ويتامين D، كلسيم، فيبر، آهن و ريبوفلاوين به حساب مي‌آيد. فيبر موجود در برنج به عنوان يك اسفنج عمل كرده و به راحتي و به آساني وارد روده‌ها مي شود. موادي كه داراي فيبر هستند قند و چربي را كمتر اما سريعتر جذب بدن مي‌كنند؛ لذا  قند و چربي در خون كاهش خواهند يافت.

 

برنج يكي از مهم ترين مواد موجود در هر سفره‌ي يك ايراني است پس بايد در انتخاب نوع مناسب آن اهميت زيادي به خرج داد. برنج پرديس علاوه بر طعم خوبش، خواص زيادي را نيز دارا مي باشد و نبايد از وعده هاي غذايي حذف شود.

 

شرايط نگهداري برنج:

 

بهترين شرايط براي رشد و تكثير تخم هاي آفت برنج، گرما و رطوبت است؛ پس بايد اين محصول را در محلي خشك و خنك نگهداري كرد. روش هاي مختلف ديگري از جمله اضافه كردن نمك نيز براي كاهش آفات برنج بسيار موثر مي باشد.

 

برنج مرغوب بايد خشك باشد؛ به طوري كه زير دندان شما له نشود بلكه بشكند. وقتي آن را كف دست مي‌ريزيد و بو مي‌كنيد، بوي مطبوعي داشته باشد و دانه‌هاي آن شكسته نباشند. برنج پرديس از اين ويژگي ها برخوردار است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۵۹:۰۴ توسط:آقاي شريفي موضوع:

موادغذايي سالم براي بانوان باردار

موادغذايي سالم براي بانوان باردار

در دوران بارداري، كالري و موادمغذي بيشتري براي مادران و جنين در حال رشد مورد نياز است. بنابراين براي پيروي از يك رژيم غذايي سالم و متعادل برنامه ريزي كنيد. همچنين از مصرف موادغذايي سرشار از قند و چربي اجتناب شود، زيرا اين موادغذايي فاقد ارزش غذايي بوده و در افزايش وزن موثر است. همچنين اجتناب از مصرف اين موادغذايي مي تواند در كمك به كاهش سوزش معده و سوء هاضمه در دوران بارداري مفيد باشد.

 

آهن

در دوران بارداري ميزان آهن بيشتري براي توليد سلول هاي قرمز خون براي مادر و جنين مورد نياز است. بانوان باردار روزانه به ۲۷ ميلي گرم آهن نياز دارند. براساس اداره مكمل هاي غذايي ايالات متحده، گوشت گاو، مرغ و ماهي از منابع سرشار از آهن به حساب مي آيند، همچنين آهن موجود در اين موادغذايي به راحتي قابل جذب خواهد بود. اين موادغذايي همچنين منبع خوبي از پروتئين بوده كه براي رشد و نمو جنين لازم است. در دوران بارداري از مصرف كوسه، اره ماهي و ماهي خال ماهي به دليل ميزان بالاي جيوه اجتناب كنيد، زيرا باعث آسيب رساني به جنين خواهد شد. همچنين سبزيجات سبز و مغزهاي آجيل از منابع خوب آهن به حساب مي آيند.

 

اسيدفوليك

بانوان باردار به اسيدفوليك بيشتري براي جلوگيري از پيشرفت نقايص لوله عصبي از جمله اسپينا بيفيدا در كودك نياز دارند. ميزان توصيه شده روزانه اسيدفوليك در دوران بارداري ۶۰۰ ميكروگرم است. غلات صبحانه، اسفناج، نخود، مارچوبه، لوبياي شمالي بزرگ، برنج سفيد و بروكلي از منابع خوب اسيدفوليك به حساب مي آيند. براي نمونه، نصف فنجان اسفناج منجمد حاوي ۱۰۰ ميكروگرم اسيدفوليك بوده، همچنين همين ميزان از برنج سفيد داراي ۶۵ ميكروگرم اسيدفوليك است. از ديگر منابع اين ويتامين مي توان به موز، پاپايا، نان، برگ چغندر و بادام زميني اشاره كرد.

 

كلسيم

در دوران بارداري، مادر و جنين براي كمك به استحكام دندان ها و استخوان ها به كلسيم غذايي نياز دارند. نياز توصيه شده كلسيم در دوران بارداري ۱۰۰۰ ميلي گرم است. از بهترين منابع كلسيم مي توان به موادغذايي لبني از جمله ماست، شير و پنير اشاره كرد. فرآورده هاي كم چربي يا بدون چربي را انتخاب كنيد. همچنين براي جلوگيري از مسمويت غذايي و آسيب به جنين از محصولات پاستوريزه استفاده شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۳۰:۴۳ توسط:آقاي شريفي موضوع:

روش اضافه كردن گردو به برنامه رژيم غذايي

گردو يك غذاي بسيار متنوع است. شما مي توانيد گردو را جايگزين نان هاي سوخاري در سالاد كنيد، و يا به عنوان چاشني به غذاها اضافه كنيد و يا به جو دوسر اضافه كنيد و به عنوان يك ميان وعده آن را بخوريد. در اينجا چند روش عالي براي اضافه كردن گردو به طعم غذاي شما وجود دارد.

 

1- استفاده از گردو به عنوان يك منبع غني پروتئين

خوردن كم پروتئين مي تواند بسيار شيرين و خسته كننده باشد. مهم است بدانيد كه زماني كه از گردو در غذاي خود استفاده مي كنيد، عطر و طعم آن را به خوبي نگه داريد و سعي كنيد از نمك و روغن كمتري در پخت و پز استفاده كنيد. شما مي توانيد به جاي پخت و پز با سس هاي سنگين، سرخ كردني ها، و ... براي طعم دار كردن غذا، از گردو براي طعم دار كردن و اضافه كردن چربي هاي سالم استفاده كنيد. شما مي توانيد در مرغ، بوقلمون، گوشت گاو، گوشت خوك يا ماهي از گردو براي طعم دار كردن آنها استفاده كنيد. در حال حاضر شما به راحتي مي توانيد گردو كامل و يا خرد شده و پاك شده را از بيرون خريداري كنيد.

 

2- استفاده از گردو در شيريني ها و نان برنجي

شيريني، نان و برنج اغلب به عنوان مواد غذايي سير كننده استفاده مي شود. مشكل اين است كه كربوهيدرات هاي تصفيه شده مانند شيريني ها، نان سفيد و برنج سفيد مي توانند قند خون را افزايش دهند. اگر اين غذاها را بيش از حد مصرف كنيد، وزن خود را نيز افزايش خواهيد داد. دفعه بعد كه شما براي نهار سوپ داشتيد و يا از سرخ كردني ها استفاده كرديد، با خوردن گردو مي توانيد مصرف كربوهيدرات خود را كاهش دهيد و ميزان مصرف فيبر خود افزايش دهيد.

 

3- استفاده از گردو به عنوان ميان وعده

مي توانيد گردوها را به عنوان يك ميان وعده بخوريد و يا آنها را به ميوه اضافه كنيد. گردو را در يك مخلوط كن خرد كنيد و به ماست، جو دوسر، اضافه كنيد. گردوها جايگزين خوبي براي شيريني ها و مكمل هاي غذايي، دانه كتان و كره آجيل ها هستند. از گردو مي توانيد در سالاد استفاده كنيد تا ميزان چربي اشباع شده را كاهش دهد.

 

 

 

آيا خوردن گردو موجب افزايش وزن مي شود؟

بسياري از مردم بر اين باورند كه چون گردو بيشتر از چربي ساخته شده است، نبايد آنها را بخورند، زيرا اين كار باعث چاق شدن آنها مي شود. اين درست نيست. در حقيقت، مطالعات نشان مي دهد كه افرادي كه به طور معمول از آجيل ها اما به مقدار متعادل استفاده مي كنند افزايش وزن كمتري نسبت به كساني كه آجيل نمي خورند دارند.  اضافه كردن چربي هاي سالم مانند گردو به رژيم غذايي شما مي تواند يك راه عالي براي اضافه كردن فيبر، پروتئين و چربي اشباع شده به بدن باشد.

 

هنگامي كه شما گردو را به رژيم غذايي خود اضافه مي كنيد، مهم است بدانيد كه نبايد در مصرف گردو زياده روي كنيد. هميشه قبل از خوردن غذا، برچسب مقدار گردوي موجود در مواد غذايي حاوي آنها را بخوانيد. استفاده بيش از حد گردو باعث بالا رفتن كالري در بدن شما مي شود كه مي تواند باعث افزايش وزن شود.

 

همچنين در نظر داشته باشيد كه گردو داراي كالري قابل توجهي مي باشد و مصرف دو تا 4 عدد از آن مي تواند كالري مورد نياز بدن شما را تامين كند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۲۳:۲۲ توسط:آقاي شريفي موضوع:

كشمش پلويي

كشمش پلو مجلسي را مي‌توان به صورت ساده درست كرد و در كنار آن مرغ سرخ شده قرار داد يا گوشت مرغ را پس از آبپز كردن، به صورت ريش ريش درآورد و همراه با مخلوط كشمش، لابه لاي برنج آبكش گذاشت. اين غذا مناسب ذائقه افراد علاقه‌مند به غذاهاي شيرين است.

پلوي مخلوط در انواع مختلفي همچون ماني پلو، مرصع پلو، شيرين پلو و ... وجود دارد و هر يك به منطقه‌اي از كشور ايران منسوب هستند. كشمش پلو نيز يكي از انواع پلو مخلوط است كه از تركيب برنج آبكش با كشمش درست مي‌شود، گاهي نيز به آن مرغ و گوشت مي‌افزايند تا ميزان كالري آن افزايش يابد. كشمش پلو ساده و بدون گوشت غذايي گياهي محسوب شده كه به راحتي درست مي‌شود.

كشمش يكي از تنقلاتي است كه همراه با برنج، انواع سالاد و پودينگ به عنوان يك وعده غذايي كامل يا ميان وعده سرو مي‌شود. اين ماده غذايي به تنهايي يا در تركيب با انواع آجيل و از جمله نخودچي، ميان وعده‌اي سالم است. تركيب كشمش با انواع شيريني و كيك، باعث حفظ رطوبت محصول نهايي شده و طعم و مزه آن را بهبود مي‌بخشد.

 

مواد لازم

برنج ۳ پيمانه

كشمش ۲ پيمانه

كره ۴ قاشق غذاخوري

زردچوبه ۱/۲ قاشق چايخوري

هل ۱/۲ قاشق چايخوري

دارچين ۲ قاشق چايخوري

پودر زنجبيل ۲ قاشق چايخوري

نمك و فلفل سياه به ميزان لازم

 

دستور تهيه:

 

برنج را حدود ۳-۲ ساعت با مقداري آب و نمك خيس كنيد.

كشمش را پاك كرده و ۱۰ دقيقه در آب سرد خيس كنيد. سپس آن را در صافي بريزيد تا آب آن خارج شود. براي اين منظور مي‌توانيد از دو نوع كشمش زرد و قهوه‌اي يا فقط از يك نوع كشمش استفاده كنيد.

كره را در تابه ريخته و روي حرارت ملايم قرار دهيد تا ذوب شود.

كشمش‌ها را در تابه ريخته و به مدت ۳ دقيقه تفت دهيد تا كمي پف كنند، ولي مراقب باشيد كشمش‌ها نسوزند.

نمك و ادويه‌ها را اضافه كرده و مرتب هم بزنيد تا بوي ادويه‌ها بلند شود. اگر مخلوط خيلي خشك بود مقداري كره يا روغن به آن اضافه كنيد.

طرز تهيه كشمش پلو مجلسي

 

يك قابلمه را تا نيمه آب كنيد و روي حرارت قرار دهيد تا به جوش آيد. آب برنج را دور بريزيد و برنج خيس خورده را به قابلمه اضافه كنيد.

نمك آب برنج را بچشيد و اگر لازم بود مقداري نمك به آن اضافه كنيد.

حدود ۱۵-۱۰ دقيقه صبر كنيد تا برنج روي حرارت زياد بجوشد و نرم شود.

با دست چند دانه برنج را تست كنيد اگر اطراف آن‌ها نرم شده بود و وسط آن‌ها هنوز كمي سفت بود، برنج را آبكش كنيد.

قابلمه را روي حرارت قرار دهيد و كمي روغن در آن بريزيد. چند كفگير برنج آبكش در قابلمه ريخته، سپس چند قاشق از مخلوط كشمش روي آن بريزيد. همه برنج و مخلوط كشمش را به همين ترتيب به صورت لايه به لايه به قابلمه اضافه كنيد.

در انتها كمي برنج آبكش در تابه حاوي مخلوط كشمش بريزيد و با قاشق هم بزيند تا باقيمانده ادويه‌ي موجود در تابه با برنج مخلوط شود سپس آن را در آخرين لايه به قابلمه اضافه كنيد.

اطراف برنج را جمع كنيد تا به شكل هرمي درآيد، با ته كفگير چند سوراخ در برنج ايجاد كنيد.

درب قابلمه را بسته و حرارت را متوسط كنيد. پس از ۱۰ دقيقه كه در قابلمه بخار ايجاد شد، روي درب قابلمه دمي قرار دهيد و حرارت را ملايم كنيد.

حدود ۴۵-۴۰ دقيقه صبر كنيد تا برنج دم كشيده و آماده سرو شود


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۰۲:۵۳ توسط:آقاي شريفي موضوع:

عسل گون آبگينه

جهت توليد عسل گون آبگينه از روش هاي كنترل طبيعي براي مبارزه با آفات، بيماري هاي و قارچ ها استفاده مي گردد، از تغذيه مصنوعي زنبور، استفاده از شكر، شيرين‌كننده‌ها و ساير مواد غير طبيعي در فرآيند توليد جلوگيري مي‌شود. همچنين جهت استحصال عسل از “شان” و ساير مراحل به آن حرارت داده نمي شود.

 

لذا كندوهاي زنبور عسل در مراتع طبيعي دور از شهر، مزارع ارگانيك و در مناطق بكر  مستقر شده اند.

 

روش هاي كنترلي در عسل طبيعي: مشكل عمده و آفت زنبورهاي عسل ، كنه ي “واروا” مي باشد. در گذشته براي پيشگيري از حمله ي اين كنه، از نوارهاي سمي شيميايي استفاده مي شده، ولي اخيرا كنه ها به اين نوارها مقاوم شده اند و زنبورداران به روش جديدي كه در اروپا و استراليا مرسوم است يعني استفاده از اسيد فرميك (روش طبيعي) روي آورده اند.

 

 مشكل ديگر زنبورها، حمله ي تك سلولي” نئوزما ” مي باشد، اخيرا دريافته اند كه استفاده از سركه ي سيب به راحتي اين تك سلولي را كنترل مي نمايد.

 

✅ معمولاً زنبورهاي عسل، شهد را از چندين گياه جمع آوري مي نمايند، ولي در بعضي مناطق ممكن است يك گياه به صورت غالب در منطقه وجود داشته باشد كه مورد استفاده زنبور عسل واقع شده، در اين صورت مي توان شهد جمع آوري شده گل‌هاي اين گياه توسط زنبوران و عسل طبيعي بدست آمده را به نام گياه فوق (مثلا عسل گون، كنار، اكاليپتوس و…) ناميد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۵۸:۱۶ توسط:آقاي شريفي موضوع:

ويژگي هاي عسل خوب

عسل طبيعي

عسل طبيعي مايعي شيرين و نيمه جامد است كه توسط زنبورعسل و از شهد گل ها توليد مي‌شود.زنبورها، عسل را شهد گياهان و گل‌ها از راه بالااوري ، فعاليت آنزيمي و تبخير آب توليد مي‌كنند.به اين ترتيب كه زنبور شهد را معده خود وارد ميكند سپس در خانه هاي كندو بالا مي آورد و چند بار اين كار را انجام ميدهد و هر بار فعاليت آنزيمي و تبخير آب انجام ميشود تا در نهايت عسل با غلظت دلخواه زنبور توليد شود. زنبورها عسل را در ساختارهايي از جنس موم به نام كندو ذخيره مي‌كنند عسل از كلوني‌هاي زنبورهاي وحشي يا از كندوهاي زنبورهاي اهلي جمع‌آوري مي‌شود، كه به اين كار زنبورداري گفته مي‌شود.

 

شيريني عسل طبيعي از مونوساكاريدها، فروكتوز و گلوكز مي باشد و شيريني نسبي آن در حد ساكارز است. ميزان كالري عسل حدود ۳۲۵ كيلو كالري انرژي در هر ۱۰۰ گرم است. عسل به لحاظ داشتن برخي مواد تخميري در تبادلات غذايي و كمك به هضم غذا بالاترين مرتبه را در ميان غذاها دارد بنابراين براي هضم غذا مفيد است.

 

عسل به علت اسيديته خاص، مقدار بسيار اندك آب و وجود هيدروژن پراكسيد فاسد نمي شود (به سختي فاسد مي‌شود) و از همين روي نگهداري، انتقال و تجارت آن آسان است. قبل از كريستال سازي شربت نيشكر و تهيه شكر، عسل تنها ماده غذايي بود كه جهت شيرين ‌كنندگي توسط بشر استفاده مي‌شد. مصرف عسل براي كودكان زير دو سال به دليل ايجاد سم بوتولينم، خطرناك است.

 

عسل با گذشت زمان خودبخود شكرك مي‌زند كه به آن رس بستن مي گويند و اين يك فرايند طبيعي است كه هيچگونه تأثيري بر روي خواص شيميايي يا كيفيت آن نمي‌گذارد. براي آب كردن اين شكرك مي‌توان از آب گرم استفاده كرد ولي بايد توجه شود كه اگر عسل با دمايي بيش از ۴۰ درجه سلسيوس گرم شود، مواد بيولوژيكي فعال آن از بين خواهد رفت.

 

به دليل اهميت بالاي زنبورعسل در گرده افشاني و افزايش باروري محصولات كشاورزي و ميوه‌ها، سازمان جهاني غذا و كشاورزي يا فائو روز ۲۰ مي هر سال را به عنوان «روز جهاني زنبور» نامگذاري كرده‌است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۴:۵۵ توسط:آقاي شريفي موضوع:

خواص و مزاياي هلو

هلو يك ميوه ي فوق العاده مفيد براي سلامت و زيبايي پوست است و مي تواند يك لاغر كننده باشد. روده ها و دستگاه گوارش هم با مصرف هلو به نوعي پاكسازي مي شوند. باورها بر اين است كه هلو ابتدا در چين كشف شده است و همچنين بزرگترين توليد كننده هلو است و پس از آن، ايتاليا در رتبه دوم قرار دارد ؛ ظاهر اين ميوه شبيه به يك سيب كوچك است و به طور كلي بيضي شكل است و 7 تا 10 سانتيمتر قطر و 130 گرم وزن دارد.

خواص هلو

سطح بيروني هلو پرز مانند است و گوشت داخلي آن تقريباً 87 درصد آب دارد. طعم آن ترش و شيرين است و عطر دلپذيري دارد. انواع مختلف هلو در سراسر جهان رشد مي كند و داراي رنگ هاي مختلفي هستند و اين ميوه بين ماه ارديبهشت تا آبان در دسترس است.

هلو را مي توان به روش هاي مختلف مصرف كرد اما بايد قبل از خوردن، آن را پوست بكنيد.مي توانيد آن را به سالاد، دسر، مربا و ژله ها اضافه كنيد ؛ كمپوت هلو نيز در تمام طول سال در دسترس و موجود است.

 

ارزش غذايي هلو:

  • كالري:

هلو كالري بسيار پاييني دارد، 6 عدد هلوي بزرگ تنها 70 كالري دارد.

  • كربوهيدرات، چربي و پروتئين ها:

اكثر كالري هاي موجود درهلو توسط 17 گرم كربوهيدرات در يك هلو بزرگ شامل مي شود. همچنين حاوي 1/5 گرم پروتئين و 0/4 گرم چربي ناچيز است.

  • سم زدايي بدن با هلو :

مقدار بالاي پتاسيم و فيبر هلو، خطر زخم معده، التهاب و بيماري هاي مرتبط با بيماري هاي كليوي را كاهش مي دهد.همچنين در درمان مشكلات گوارشي مانند گاستريت و كوليت مفيد است.دمنوش هلو نيز به عنوان يك درمان طبيعي براي سم زدايي كليه مصرف مي شود.

  • هلو براي سلامت قلبي و عروقي:

هلو با داشتن آهن و ويتامين K به حفظ سلامت قلب كمك مي كند.ويتامين K مانع از لخته شدن خون مي شود، بنابراين در برابر چندين بيماري قلبي محافظت مي شود. آهن براي تشكيل گلبول هاي قرمز خون ضروري است.هلو خون شما را سالم نگه مي دارد و از كم خوني ناشي از كمبود آهن جلوگيري مي كند.ليكوپن و لوتئين موجود در هلو نيز خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهند.همچنين حاوي پتاسيم و الكتروليت است كه فشار خون را تنظيم مي كند.ضربان قلب را كنترل ميكند و بدن را در برابر سكته مقاوم مي كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۲۷:۵۶ توسط:آقاي شريفي موضوع:

غذاهاي نيمه آماده

غذاي نيمه آماده كه با نامهاي ديگري مانند غذاي آماده پخت، غذاي يخ زده، غذاي منجمد و غذاي مايكروفري هم شناخته مي‌شود يكوعده غذايي بسته‌بندي شده منجمد يا سرد است كه معمولاً به اندازه مناسب براي يك نفر تهيه مي‌شود. غذاي نيمه آماده نيمه پخته است و نياز به آماده سازي و طبخ اندك يا گرم كردن تنها دارد. در ايالات متحده غذاي نيمه آماده معمولاً شامل يك برش از گوشت (معمولا گوشت گاو يا مرغ)، سبزيحات مانند نخود فرنگي، هويج، ذرت يا سيب زميني و گاهي اوقات يك دسر است. پيش غذا نيز مي‌تواند ماكاروني يا يك نوع رايج از ماهي مانند روغن ماهي اطليسي باشد. برنج يك قسمت رايج از ظرفهاي غذاي آماده است. در اروپا تنوع غذاهاي نيمه پخته بيشتر از آمريكاست.

 

در آمريكا به غذاي آماده TV Dinner مي‌گويند كه از نام يك محصول غذايي با برند TV Brand Frozen Dinner گرفته شده‌است. در ايالات متحده براي تمام غذاهاي نيمه آماده يا منجمد كه از سوپر ماركت خريده شده و در خانه گرم مي‌شوند، اصطلاحTV Dinner به كار مي‌رود.

 

غذاهاي نيمه آماده در ابتدا در ظروف آلومينيومي مرسوم شدند اما امروزه ظروف پلاستيكي قابل استفاده در مايكروويو رايج تر هستند.اگر اهل خريد غذاي آماده و نيمه‌آماده باشيد و سري به فروشگاه‌هاي عرضه مواد غذايي بزنيد، معمولاً ۳ نوع غذاي آماده يا نيمه‌آماده پيش روي شما خواهد بود. گروه اول شامل كنسروها، گروه دوم شامل غذاهاي سردي مانند الويه يا انواع ناگت‌ها و برگرها و گروه سوم هم شامل برنج و خورش‌هاي حاضري مي‌شود. در اين مطلب دكتر محمدحسين عزيزي، متخصص صنايع غذايي و عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس، درباره‌ي تفاوت اين ۳ گروه از مواد غذايي حاضري با يكديگر توضيحاتي داده‌اند؛ با ما همراه باشيد

انواع غذاهاي پروتئيني كنسرو شده مانند كله‌پاچه، مايه ماكاروني و … كاملا استريل هستند و اگر خارج از يخچال هم نگهداري شوند، فاسد نمي‌شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۵۲:۰۱ توسط:آقاي شريفي موضوع:

قد و بالاي برنج مهم‌تر است يا عطر و طعم؟

قد و بالا مهم‌تر است يا عطر و طعم؟

برنج هندي را به خاطر قيمت پايين و قد كشيدنش مي‌خرند. ولي براي ارزان‌تر تمام شدن مي‌شود از نيم‌دانه و سرلاشه ايراني براي مصرف روزانه استفاده كرد كه طعم و ارزش غذايي خوبي دارند. منظورم اين نيست كه براي مهمان‌هايتان برنج هندي بپزيد! براي آن‌ها برنج ايراني  بخريد تا خوب قد بكشد و ري خوبي داشته باشد و  اگر عطر و بويش كم بود با هنر آشپزي به غذايتان بوي و طعم خاص دهيد.

 

كبابي‌ها غالباً از برنج صدري استفاده مي‌كنند كه خوش قد و بالا مي‌شود اما عطر و بوي زيادي ندارد ولي با بوي كباب و روغن حيواني و … چلوكباب، رنگ و بو و مزه‌اي پيدا مي‌كند كه خيلي به برنجش ربط ندارد. براي تشخيص ميزان عطر و بوي برنج، مقداري از آن را ميان دو كف دست قرار دهيد و در آن بدميد. از مقدار بوي عطري كه به مشامتان مي‌رسد مي‌توانيد آن را تشخيص دهيد.

 

برنج تازه و كهنه متفاوت است

ظاهر برنج حتي قبل از پخت هم مهم است. اگر برنجي مي‌خواهيد كه خوب ري كند، بايد تازه نباشد. برنج تازه، رطوبت دارد و هنگام پخت ري نمي‌كند و حجيم نمي‌شود. اگر برنج تازه خريده‌ايد بگذاريد كهنه‌تر شود و اگر عطر و طعم خاص برنج تازه را دوست داريد مصرف آن اشكالي ندارد. تشخيص برنج قديمي و تازه، راحت است. برنج قديمي، سخت و سفت است و مي‌توانيد با اجازه فروشنده چند دانه از آن را زير داندان بشكنيد تا سفتي و سختي آن را بفهميد. نشانه ديگر برنج كهنه اين است كه تيره‌تر از تازه آن است و هرچه تيره‌تر باشد كهنه‌تر است.

 

كشت اول مقوي‌تر است يا كشت دوم؟

اگر معيارتان بوي و عطر است، برنج كشت دوم بخريد كه عطر بيشتري نسبت به كشت اول دارد. كشت اول برنج در فروردين و برداشت آن در مرداد است. پس از كشت اول برخي از كشاورزان زمين را براي نشاء دوم و كشت بعدي آماده مي‌كنند. كشت دوم در آبان و فصل پاييز انجام مي‌شود.

 

كشت دوم بيشتر از كشت اول طول مي‌كشد و به اعتقاد بعضي به همين دليل و نيز استفاده از باران پاييزي و آفتاب آن، برنج كشت دوم از سلامت و عطر و طعم بيشتري برخوردار است. البته اين كشت كم است و قيمت برنجش هم بيشتر از كشت اول است.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۳۶:۵۳ توسط:آقاي شريفي موضوع:

روش تشخيص برنج يك‌دست و برنج مخلوط

چين اول معطرتر است يا دوم؟

بعضي از كشاورزان پس از برداشت اول و چيدن ساقه برنج، با آبياري مجدد يا استفاده از آب باران (ديم)، از همان كشت اول محصول دومي را به دست مي‌آورند كه به آن چين دوم مي‌گويند. بسته به نوع كاري كه كشاورزان براي  كاشت و برداشت اين برنج مي‌كنند كيفيت چين دوم متفاوت است. در صورت ديمي بودن آن كيفيتش هم كمتر خواهد بود ولي با آبياري و كوددهي مناسب، اين برنج معطر است و طعم خوبي پيدا مي‌كند كه البته به پاي كشت دوم نمي‌رسد. به برنج چين دوم، در زبان‌هاي محلي، دونوج،‌ راتون و جگل مي‌گويند.

 

روش تشخيص برنج يك‌دست و برنج مخلوط

نكته مهم هنگام خريد برنج حتي از نوع مرغوبش اين است كه محصول از يك نوع باشد و به اصطلاح قاطي نداشته باشد. اگر برنج قاطي داشته باشد، پخت آن هم سخت مي‌شود و تا خانم‌هاي خانه‌دار روش پخت آن به دستشان بيايد، برنج به ته كيسه رسيده است!

 

براي تشخيص برنج خوب و اصيل كافي است مقداري از آن را كف دست بگيريد و با دقت برنج‌ها را ببينيد كه يك اندازه و يك رنگ باشند. اگر جنس برنج باريك و استخواني است، همه دانه‌ها بايد اين جوري باشند.

 

گر برنج كهنه مي‌خريد همه آن‌ها به يك اندازه تيره باشند. اگر دانه سالم مي‌خريد ببينيد برنج شكسته و خردشده و پوك وجود نداشته باشد. حالا كه برنج را مي‌بينيد توجه كنيد كه كپك نزده باشد و آفت نداشته باشد. همچنين همان آزمايش دستي سنجش عطر و بو اين جا هم به كار مي‌آيد. برنج مخلوط عطر كمتر و متفاوت‌تري دارد.

 

حيف برنج مرغوب است كه آبكش شود

دمپخت بهتر است يا آبكش؟ مسئله اين است! برنج غير از نشاسته، پروتئين و چربي، ويتامين هم دارد؛ بويژه ويتامين‌هاي مهم گروه ب مثل ويتامين بِ‌يك. وقتي برنج آبكش مي‌شود اين ويتامين‌ها كه محلول در آب هستند بيشتر از دست مي‌روند. بنابراين ارزش غذايي برنج كته بيشتر از آبكش آن است. برخلاف تصور افراد،‌ با آبكش كردن مقدار نشاسته برنج كم نمي‌شود؛ چون خود دانه برنج حاوي نشاسته است و تا برنج مي‌بينيد نشاسته هم وجود دارد اما چون طبع برنج سرد است هميشه بهتر است در كنار ان از مصرف زعفران غافل نشويد.

 

پس اگر اضافه وزن داريد،‌ مصرف آن را كم كنيد مخصوصاً ته‌ديگ برنج را كه پرچرب و پركالري است.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۲۱:۳۹ توسط:آقاي شريفي موضوع: